Pagina's

zondag 10 april 2011

Zij maken het verschil

Op twitter kreeg ik gisteravond de volgende vraag:
"Waar ligt in #polyamorie het verschil tussen Liefhebbende Echtgenoot en Geliefde?"
Twee termen uit mijn twitterprofiel.

Waar het verschil ligt in polyamorie is voor iedereen verschillend. Zo veelzijdig als polyamorie kan zijn zo veelzijdig ook de verschillen. Wat ik kan beantwoorden is waar het verschil ligt voor mij.
Als ik er in 140 tekens van af zou willen zijn zou ik kunnen zeggen dat ik met de een ben getrouwd en een gezin heb en met de ander niet.
Daarmee zou ik echter beide dames zwaar tekort doen. Dat zou betekenen dat ze inwisselbaar of vervangbaar zouden zijn, iets wat zeker niet het geval is.

Het grootste verschil is wel dat de "rol" van Liefhebbende Echtgenoot voor mij de hoofdrol is. Dit is voor ons de stabiele basis die mogelijk maakt open en eerlijk van een ander te mogen houden. Als het nodig is mijn rol van Geliefde op te geven om deze relatie te laten -blijven- werken zal ik dat doen, met pijn in mijn hart, maar toch.

Er is voor mij weinig tot geen verschil in wat de beide dames van mij krijgen. Trouw, liefde, toewijding, koppigheid, steun, eigenlijk alle goede en slechte dingen van mij. Ik ben zoals ik ben, te nemen of te laten en met een beetje geluk ook nog wel wat te kneden.

Er zit wel verschil in het karakter van beide dames. De een vult me aan en de ander is als een spiegel voor me. Daar is er dus ook verschil in wat ik uit beide relaties mag krijgen. Het is voor mij geweldig te weten dat ik samen met mijn echtgenote alles aan kan wat het leven ons voorschotelt omdat we elkaar zo goed aanvullen. En daarnaast ook nog iemand heb die als spiegel is voor me, waarmee ik samen mag leren en groeien. Zo houd ik van beide maar net een beetje anders.

Samen maken zij het verschil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten